Kamp, konflikthåndtering og sund konkurrence


  • Redskaber til at ´gribe´ konflikten – og vende den til noget konstruktivt
  • Skab et sundt konkurrencemiljø i klassen
  • Giv børn indsigt i egne konfliktmønstre
  • Lær børn at håndtere sejr- og nederlagssituationer

 

FORMÅL

Formålet er at øge lærernes kompetencer og viden om, hvordan man kan arbejde med konflikthåndtering, anerkendelse og kamppædagogik blandt eleverne. Kompetencer og viden, der hjælper til at vende børn og unges uundgåelige kampe til noget konstruktivt og lærerigt, ved at skabe en kultur om kampen, hvor etik og sikkerhed er i højsæde.

 

INDHOLD

Der er ikke fokus på en bestemt kampkunst, men på at give kursisterne indsigt i og erfaringer med følgende elementer:

  • Kamp, sag og relation
  • Aggression- & konflikthåndtering for børn
  • Respekt & anerkendelse
  • Kropskontakt & tillid
  • Japansk kampfilosofi
  • Ritualer & regler

Viden om ovenstående grundelementer er vigtig, for at vi kan lære børn og unge at håndtere deres egen aggression og opnå selvkontrol. Ligeledes for at lære børn og unge, at “nederlag” ikke er afslutningen på alt, men en mulighed for at blive bedre.




”I forhold til elevkonflikter, så synes jeg dette kursus har været enormt spændende og udfordrende (...) jeg har fået mange redskaber, som jeg kan bruge med det samme.”